Webdesign en Webconfectie

Over Slimme Verdeling van Marketingbudget

Veel starters en jonge ondernemers hebben een bescheiden marketingbudget. Daardoor ontstaan vragen en problemen rondom de inzet van het budget.

Hoe moet je de beschikbare euro's inzetten om het bedrijf snel bekend te maken en omzet en winst te behalen?

Veel van die ondernemers kiezen er voor om te proberen "heel veel voor heel weinig" te krijgen. Er wordt bijvoorbeeld een vraag uitgezet "wie kan er voor mij goedkoop een mooie website maken?", met behulp van kortingsbonnen en discounters worden 300 zelf ontworpen visitekaartjes geprint en/of er wordt gekozen om 10.000 zwart-wit kopietjes als flyer in brievenbussen te bezorgen.

Meestal is het resultaat een teleurstelling en dus een verspild budget. Het helpt niet om omzet binnen te krijgen op de een of andere manier. Hoe kunt u met een bescheiden budget een valse start voorkomen?

Budget en Prioriteiten

Natuurlijk is het mogelijk om met een klein budget te starten. Bedenk echter wel van tevoren hoe je dit budget het meest effectief kunt inzetten. Het is in de meeste gevallen beter om een paar primaire zaken goed te regelen dan alles halfbakken. Stel dus prioriteiten, andere zaken komen wat later als er weer nieuw budget beschikbaar komt.

Eén en ander hoort eigenlijk in een marketingplan beschreven te zijn. En dáár lijkt het nu juist vaak mis te gaan. Er is geen echt marketingplan. Er wordt op onderbuikgevoel een benadering uitgeprobeerd op een onbeheersbare groep potentiële afnemers, liefst heel het land of de wereld.

Over het algemeen is achteraf de conclusie dat het budget beter aan een goed marketingplan was besteed en dat met creatieve en gerichte low-budget marketingacties op basis van dát plan veel meer resultaat had kunnen worden geboekt.

Eén onderdeel van het marketingplan is eerder besproken, doelgroepbepaling (zie 'Doelgroepbepaling: How to eat an elephant'). Het is verstandig op basis van doelgroepbepaling en segmentatie te bepalen wie er op korte termijn op welke manier benaderd wordt om zo snel mogelijk omzet te genereren. Het marketingplan kan u het inzicht bieden om eerst een paar middelen goed in te zetten op een interessant segment van de doelgroep om vervolgens een deel van de winst weer te investeren in de overige, ook belangrijke, zaken voor een ander segment of de rest van de doelgroep.

Design en Confectie

In de modewereld staat design o.a. voor exclusiviteit, premium kwaliteit, onderscheidend vermogen en hoge prijs. Confectie is echter geen waardeloos item, sterker nog, 98% van het land draagt het en het voorziet in de behoefte om keurig gekleed te zijn tegen een redelijke prijs. Zelfs confectie biedt daarnaast mogelijkheden om onderscheidend te zijn. Vertaalt u dat eens naar marketinguitingen, bijvoorbeeld een website.

U kunt er voor kiezen om het hoogst haalbare aan grafisch en technisch vernuft in te zetten voor uw bedrijfswebsite. Wanneer de behoefte (het doel) echter is om informatief aanwezig te zijn op het web kunt u zich afvragen of een hippe, 'flashy', en vaak dure design website in eerste instantie wel een goed idee is.

De doelgroep bepaalt waarmee (de boodschap, zowel tekstueel als visueel) en hoe (de media of dragers van de boodschap) u de potentiële klanten benadert. Het kan dus best mogelijk zijn dat een website, flyer of emailcampagne geen prioriteit heeft bij de verdeling van het kleine budget omdat u persoonlijk de groep kunt aanspreken. In dit geval zouden de visitekaartjes, presentatiemappen en uw uiterlijk 'design' moeten zijn en de website als referentie in eerste instantie 'confectie'.

Dit wil niet zeggen dat een goedkope, kleine website geen professionele uitstraling, goede inhoud en onderscheidend vermogen hoeft te hebben. Gaat u dus niet zelf klussen tenzij u website ontwikkeling uitstekend in de vingers heeft. Even terug naar de modewereld. Zelf representatieve kleding maken kunnen slechts weinig mensen. Probeer ook niet voor zo min mogelijk geld een design website te krijgen, dan levert u in op kwaliteit.

Begin klein, binnen budget en passend bij het marketingplan.

De rol van de website

Het valt ook op dat de website vaak als hét marketingplan wordt gezien. Het idee leeft dat met een mooie website de omzet vanzelf binnen komt...

Helaas.. De website is één van de mogelijke dragers van de boodschap (tekstueel en visueel) en zeker niet altijd het meest effectief om snel nieuwe klanten binnen te halen.

De keuze voor het gebruik van een medium in de totale marketingcommunicatiemix (alle manieren om een potentiële klant te benaderen) wordt o.a. bepaald door budget en (verwachte) effectiviteit. Oftewel, hoe overtuig ik binnen budget met de juiste boodschap de juiste mensen.

Het is best mogelijk dat een bedrijf met een confectie website (t.o. een design website) uit de voeten kan omdat het zwaartepunt van de communicatie ergens anders ligt.

Er zijn helaas weinig ondernemers die vanuit een goed marketingplan werken en denken. Jammer, want dat zou nu juist de totale, integrale aanpak moeten zijn. Dán vallen design, usability en marketingcommunicatie samen als één geheel, op alle dragers, in alle uitingen en... binnen budget.

Wilt u eens verder praten over het slim inzetten van uw budget? Neem vrijblijvend contact op met Verfrissend.

Brainstorm en Inspiratie

Soms heb je gewoon behoefte aan een klankbord. Even sparren, overleggen, brainstormen over de aanpak. Dat is Verfrissend op zijn best!

Maak een afspraak en we gaan om de tafel zitten om samen te bespreken hoe jij meer omzet kan draaien. De kosten zijn beperkt, jij houdt de regie.

Lees meer..

Website Conversie Optimalisatie

Doet je website of webshop niet wat hij moet doen? Krijg je nauwelijks reacties of omzet uit de website? Wil je weten of het nóg beter kan?

Dan is een Verfrissend Website Optimalisatie traject iets voor jou. Vanuit verschillende vakgebieden kijken we waar mogelijke verbeterpunten liggen.

Lees meer..

Social Media Advies

Wil jij jouw bedrijf via Social Media op de kaart zetten en wil je dat meteen goed doen? Wat ga je melden? Hoe vaak? Via welke accounts?

Nodig Verfrissend uit voor een brainstorm sessie! De inzet van Social Media zal veel effectiever zijn met een helder en doordacht communicatieplan.

Lees meer..