SEO en Sinaasappelkistjes

"Het Geheel is meer dan de Som der Delen"

SEO (Search Engine Optimization) leek het toverwoord te zijn in de afgelopen jaren. Vele zelfbenoemde experts en bureaus bestookten iedereen die maar iets met een website of webshop te maken heeft. Zonder SEO, SEF en SEM geen bezoekers en geen omzet!

Maar is dat nu werkelijk zo?

Vroeger: Sinaasappelkistjes in perspectief

In vroeger tijden kwam ooit iemand op het briljante idee dat voor het aanprijzen van zijn (of haar) visie, diensten of producten hij meer aandacht zou krijgen door op een sinaasappelkistje te gaan staan op een locatie waar veel volk langskwam. Dat zorgde voor meer zichtbaarheid en meer luisteraars.

Na verloop van tijd werd dit voorbeeld uiteraard gevolgd door 'concurrenten' die ook de aandacht wilden voor hun eigen ideeën. Al snel waren de meest geschikte locaties vol en moesten nieuwkomers het doen met een plekje op een B-locatie.

Ik kan ook zo voorstellen dat naarmate er meer concurrenten om de aandacht vroegen er creatieve personages opstonden die ook op andere manieren probeerden op te vallen. Wellicht dat zij al van tevoren aankondigden dat er op een bepaalde locatie die middag iets zou gaan gebeuren. Misschien vreemd uitgedost en schreeuwend om aandacht vervaagde het onderscheidend vermogen van het sinaasappelkistje. Of niet?

Uiteindelijk zijn er grote denkers bekend geworden die ooit op een sinaasappelkistje begonnen. Waar ligt dat dan aan? Wat denkt u bijvoorbeeld van de inhoud van het verhaal, de tijdgeest waarin e.e.a. zich afspeelt, de kwaliteit van diensten en producten? Uiteindelijk zorgen referenties, afwisseling in de inhoud, vertrouwen etc. er voor dat de bekendheid steeds meer toeneemt.

Het sinaasappelkistje is slechts een onderdeel van de totale campagne, niet dé sleutel tot succes.

Nu: SEO in perspectief

Als we bovenstaande geschiedenis nu vertalen naar de hedendaagse uitdagingen kunnen we best overeenkomsten ontdekken.

Op de A-locatie internet is het voor website en webshop eigenaren de uitdaging om zoveel mogelijk bezoekers te trekken in de hoop dat deze besluiten de diensten of producten bij hun af te nemen. SEO is dé oplossing om dit voor elkaar te krijgen volgens de experts. In een poging het algoritme van o.a. Google te doorgronden en een hoge positie in de zoekresultaten te veroveren worden vele duizenden euro's besteed aan SEO. Ben je als ondernemer dan kansloos als je hier niet het budget voor hebt en/of is SEO een element waar je niet omheen kunt? Gelukkig niet!

Een voorbeeld

Recent viel mijn oog op een verzorgde bus/MPV in de straat. Deze auto was voorzien van een vullende sticker met daarop een bedrijfsnaam/URL. Het was aan de naam al te zien dat dit bedrijf goedkoop parfum verkocht online. Een slimme methode om naamsbekendheid en meteen het website adres kenbaar te maken op regionaal niveau. Een week later stond ditzelfde bedrijf met een kraampje in het winkelcentrum om de hoek. Ook hier weer breed uitgestald met een assortiment en grote vlag met de bedrijfsnaam. Voor mij was dit de 2e keer dat ik geconfronteerd werd met het bedrijf en nieuwsgierig geworden bezocht ik de website. De website was goed verzorgd en zoals de naam van het bedrijf al deed vermoeden waren de producten inderdaad stukken goedkoper dan in de (off-line) winkel. Ik ben daar nu een tevreden klant.

Bovenstaand (waar gebeurd) verhaal plaatst SEO in perspectief. Ook goedkopere, off-line methodes kunnen effectief zijn.

Als dit bedrijf er voor zou kiezen om structureel in de top 3 van zoekresultaten te willen verschijnen op zoektermen als 'goedkope parfum' moet het de concurrentie aangaan met grote ketens en vele andere aanbieders die gelijke proposities hebben. Dat betekent veel euro's en veel tijd besteden aan de focus op SEO.

Op zich is met deze keuze niets mis, mits het budget het toelaat. Zorg echter wel eerst dat basiselementen zoals presentatie, prijs, propositie (inhoud) goed geregeld zijn zodat meer bezoekers ook werkelijk meer omzet garanderen.

Een valkuil is namelijk de volgende: hoewel een hoge positie in de zoekresultaten meer bezoekers zal opleveren is geen garantie dat er ook conversie van bezoeker naar order/omzet plaats zal vinden. Dat is namelijk afhankelijk van veel, heel veel meer factoren zoals de uitstraling/presentatie van de website, de inhoud, de opzet van de webstore, het gemak van bestellen etc. Oftewel, worden bezoekers voldoende overtuigd van de betrouwbaarheid en professionaliteit van het bedrijf?

Daarom is het verstandig goed na te denken over SEO als onderdeel van de totale marketingmix. SEO alleen zal er namelijk niet voor zorgen dat u uw omzet gaat realiseren. Het geheel is meer dan de som der delen.

Conclusie: 'bezint eer gij begint'

Uiteraard is het belangrijk om de zoekmachines duidelijk te maken dat uw website bestaat. Ook is het verstandig om slim om te gaan met de 'meta beschrijvingen' (titles en descriptions) zodat zoekmachines kunnen zien welke onderwerpen de pagina bevat. Dit is eigenlijk een taak voor uw webdesigner. Zorg dat bij de oplevering/publicatie van uw website deze basiselementen inbegrepen zijn of dat u uitgelegd krijgt hoe u deze kunt invoeren en aanpassen.

Ook is het daarbij zaak belangrijke sleutelwoorden voldoende vaak in de content (tekst en alt-omschrijvingen van afbeeldingen) van de website terug te laten komen zodat de 'keyword density' (het aantal malen dat een sleutelwoord voorkomt op de webpagina) op relevante termen voldoende hoog is.

Tevens is een goedkope en eenvoudige methode het verzorgen van ' backlinks' naar uw website. Backlinks zijn links vanaf andere websites (fora, social media sites, startpagina's etc).

Is het dan werkelijk ook noodzaak om verder nog grote delen van een marketingbudget aan SEO te spenderen en wellicht even zo belangrijke zaken niet of nauwelijks te behandelen?

Het advies van Verfrissend is om te zorgen voor een gedegen marketingplan. Dit zal u inzicht verschaffen in alle belangrijke zaken om uw bedrijf in de markt te zetten én de potentiële klanten te overtuigen dat ú de beste leverancier bent. Het zal ook een leidraad zijn voor het verdelen van uw marketingbudget.

Welke uitgaven of investeringen leiden tot de meeste omzet? Dát is de vraag!

Het antwoord is niet eenduidig maar één ding staat vast. Als de totale marketingmix klopt dan biedt u het juiste product op de juiste plaats op de juiste manier aan de juiste mensen aan. Dit kan ook al met een klein budget en off-line, lokaal of regionaal bijvoorbeeld. U kunt vervolgens met een gedeelte van de omzet de marketingcampagne groter maken en nog meer omzet maken.

Er zijn helaas weinig ondernemers die vanuit een goed marketingplan werken en denken. Velen vinden het (laten) schrijven ervan een te grote investering. Jammer, want een goed plan zorgt voor een integrale aanpak. Dán vallen alle deelgebieden als Webdesign, Usability, SEO en Marketingcommunicatie samen als één geheel, op alle dragers, in alle uitingen en... het heeft effect, u verkoopt meer.

Uiteindelijk verdient de investering in het plan zichzelf dus gewoon terug. U verspilt namelijk geen geld meer aan het 'proberen' maar investeert in die activiteiten die werkelijk de grootste kans op omzet bevatten.

Wilt u eens verder praten over de rol van SEO en andere marketingactiviteiten voor uw bedrijf? Wij hebben nog wel wat tips om goedkoop en effectief meer bezoekers naar uw website halen. Maar ook andere, wellicht interessantere, onderdelen kunnen worden belicht.

Neem contact op met Verfrissend.

Brainstorm en Inspiratie

Soms heb je gewoon behoefte aan een klankbord. Even sparren, overleggen, brainstormen over de aanpak. Dat is Verfrissend op zijn best!

Maak een afspraak en we gaan om de tafel zitten om samen te bespreken hoe jij meer omzet kan draaien. De kosten zijn beperkt, jij houdt de regie.

Lees meer..

Website Conversie Optimalisatie

Doet je website of webshop niet wat hij moet doen? Krijg je nauwelijks reacties of omzet uit de website? Wil je weten of het nóg beter kan?

Dan is een Verfrissend Website Optimalisatie traject iets voor jou. Vanuit verschillende vakgebieden kijken we waar mogelijke verbeterpunten liggen.

Lees meer..

Social Media Advies

Wil jij jouw bedrijf via Social Media op de kaart zetten en wil je dat meteen goed doen? Wat ga je melden? Hoe vaak? Via welke accounts?

Nodig Verfrissend uit voor een brainstorm sessie! De inzet van Social Media zal veel effectiever zijn met een helder en doordacht communicatieplan.

Lees meer..